Pijn onder in je rug

 

Pijn in de onderrug of lage rugpijn is een veel voorkomende klacht. De pijn bevindt zich onderin de rug en straalt soms uit naar de billen of het bovenbeen. Er zijn veel verschillende oorzaken van lage rugpijn, zo kun je lage rugpijn krijgen door een aantal ziektebeelden, een ongeval of stress. Ook door te lange of te zware belasting kun je last krijgen van je onderrug. Ben je zwanger en heb je pijn in je onderrug, dan adviseer ik je de zwangerschapsmassage.

 

Lage rugpijn

  • Lage rugpijn komt veel voor en is meestal niet ernstig.

  • Lang staan of zitten en bewegen kan behoorlijk pijn doen.

  • Als je zo gewoon mogelijk blijft bewegen, vergroot je de kans op herstel.

  • Forceer jezelf niet en zorg dat je niet lang in dezelfde houding zit of staat.

Bij acute klachten gaat de pijn door massage niet meteen weg, maar de behandeling kan er wel voor zorgen dat je je beter voelt.

 

Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Het komt veel voor: vier van de vijf mensen hebben er weleens last van. Waardoor de pijn veroorzaakt wordt, is vaak moeilijk te achterhalen. Bij de meeste mensen heeft lage rugpijn te maken met de spieren, banden en gewrichten in de rug, maar kan ook voortkomen vanuit de bilspieren. Die zijn dan – simpel gezegd – tijdelijk ‘uit vorm’. Zelfs bij erge pijn is er meestal geen sprake van een ziekte of blijvende schade.

 

De behandeling van lage rugpijn

In de meeste gevallen wordt rugpijn niet veroorzaakt door een ernstige ziekte en gaat het vanzelf weer over. Een geruststellende gedachte, maar dat neemt niet weg dat pijn in je rug heel lastig en vervelend kan zijn. Een wondermiddel tegen rugpijn bestaat niet, maar het helpt wel om te blijven bewegen. Bij een acute aanval van rugpijn kun je eventueel in overleg met je huisarts een pijnstiller nemen. Bedrust is meestal niet nodig, maar soms kán het gewoon even niet anders. Probeer dan niet langer dan een dag of twee in bed te blijven, anders wordt je rug stijf en raken je spieren ontwend aan beweging.

 

Tips om rugpijn te voorkomen of verzachten

  • Tillen:Til en draag dingen dicht tegen je lichaam aan. Als je iets wilt optillen, buk dan niet voorover. Het is beter om door je knieën te zakken. Heb je iets zwaars in je handen? Draai dan niet tegelijkertijd met je rug.

  • Zitten en staan: Gebruik een stoel die goede steun biedt aan je onderrug. Controleer of bureaus en tafels een comfortabele hoogte hebben. Moet je lang achter elkaar zitten of staan? Wissel dan regelmatig van houding.

  • In conditie blijven: Zorg dat je in conditie blijft. Zo verklein je de kans dat de rugpijn weer terugkomt. Wandelen, zwemmen, fietsen: het maakt niet uit wat je doet. Als je maar beweegt.

  • Ontspannen: Stress zorgt voor een gespannen houding. Dit vergroot de kans op rugpijn. Probeer te ontspannen. Massage is een mooie vorm van ontspanning.

 

Als masseur kan ik je helpen bij lage rugpijn die wordt veroorzaakt door je spieren. De doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen worden gestimuleerd, spierknopen worden aangepakt. Na een aantal behandelingen voel je je al een stuk beter. Met enige regelmaat je rug, billen en/of bovenbeen laten masseren is aan te bevelen om te voorkomen dat de klachten terugkomen.

 

Prijzen

  • € 30 voor een behandeling van 30 minuten, strippenkaart voor 4 behandelingen € 110
  • € 53 voor een behandeling van 60 minuten, strippenkaart voor 4 behandelingen € 190

 

Wil je een afspraak maken? Klik dan hier.